At male en tvilling

4. februar 2016 in Malerier

Sommeren 2013 var det tredie gang jeg tog til Holbæk Kunsthøjskole.
Jeg tog af sted sammen med en af mine allerbedste venner, Berit, og det var også tredje gang vi fulgte derop.
14 dage, hvor jeg skulle beskæftige mig med det, jeg allerhelst vil sammen med en masse andre menneske og sammen med Berit..
Jeg glædede mig voldsomt til at gense stedet, til at gense kursister fra de to forgående år, til at lære nye mennesker at kende, til at få serveret maden hver dag tre gange om dagen, men ISÆR til undervisningen!
De to første år havde været meget forskellige mht opgaver, men meget spændende og udfordrende.

Min underviser hed Kaj Nyborg, dansk billedkunstner.

Den første opgave var at male et anderledes selvportræt.

Selvportræt

Det er faktisk temmelig grænseoverskridende at skulle male et selvportræt! Jeg havde prøvet det før for mange, mange år siden og jeg kunne huske, at jeg ikke brød mig om det.
At sidde der og glo intensivt på sig selv i timevis. At sidde og finde alle bumserne, dobbelthagerne og rynkerne! Det er nemlig de nemmeste ting at få øje på!
Det er meget mere vanskeligt at se, at man fx egentlig har kønne øjne,
Og på trods af, at alle kunstnere har malet selvportrætter. Ofte mange. Det er jo et motiv, der altid er tilgængeligt.

Heldigvis havde Kaj sagt et anderledes selvportræt.

Så jeg gik i gang med at fotografere mig selv med min Ipad. Jeg brugte ”Termisk kamera” fra den app, der hedder Photo Booth.
Så kunne jeg, via farverne, skjule lidt, at det faktisk var mig selv, jeg var i gang med at male.

holbaek_kunstskole_1

Og det var faktisk sjovt, at male med de vilde farver! Og anderledes!

Hurtigt havde jeg malet en grund, en begyndelse på portrættet, men der skulle mere til.

Jeg ved faktisk ikke, hvor jeg fik ideen fra, men jeg begyndte at sætte tape oven på billedet. I et fint mønster, hvor tapestriberne udgik fra det samme punkt og derfra nåede helt ud til kanten.

holbaek_kunstskole2

Derefter malede jeg videre, hen over tapen, flere farver og flere detaljer. Og så af med tapen og noget nyt på et andet sted.

Der blev til mange lag og megen tape! Og hver gang jeg tog et lag tape af igen var jeg vildt spændt på hvordan billedet nu så ud.

Efter mange timer mente jeg mig færdig.

holbaek_kunstskole3

Og stor blev min frustration, da Kaj sagde: ”Gør det igen!”

Hvad mente han?
Skulle jeg male det samme en gang til? Det kan man jo ikke!

Og når vi spurgte ind til, hvad han mente gentog han bare: ”Gør det igen!”
Nogle forsøgte faktisk at male en tvilling.

Jeg forsøgte noget andet! At gøre det igen, men helt modsat!

Tvillingen

Jeg startede med at vende lærredet den anden vej, så bagsiden kom frem. Og så kom jeg tape på lærredet inden, at jeg havde malet så meget som et enkelt strøg.
derefter valgte jeg en palet, der var helt modsat også. Stille, rolige og sarte farver.
Og gik i gang med at male de fleste af de rum, der via tapen opstod, op.

holbaek_kunstskole4

Først derefter blev motivet tegnet ind igen, men efter det samme billede.

Det var en forfærdelig opgave! Det var en umulig opgave. Og en god opgave!
Den var tæt på at trække tårer, men i dag har jeg mine tvillinger, jeg er super glad for dem, og jeg har brugt tape mange, mange gange siden i alle mulige andre værker.

Jeg lærte, at det at få en opgave, og virkelig at prøve på at løse den, er en fantastisk måde, at få gang i et værk på!

Der var jo ingen, der havde lovet mig, at det skulle være nemt!

holbaek_kunstskole5

Share This Post

Se også:

Ingen kommentarer

Skriv et svar

Back to top